میل اخنگان


در امتداد جاده ی توس به سمت روستای پاژ (زادگاه فردوسی) که حرکت کنید، بعد از

طی چندین کیلومتر در یک مسیر بیابانی، به بنایی آجری در حاشیه ی خیابان می رسید.

بنایی تاریخی که اگر پیشتر، تصویری از آن ندیده باشید شاید بی توجه از کنارش عبور کنید

چرا که حتی تابلویی برای معرفی آن در محل نصب نشده است.

میل اخنگان را حتی خیلی از مشهدی ها به خوبی نمی شناسند. من هم تا چند سال پیش

که با گروهی از بچه های انجمن اسلامی دانشکده برای بازدید این منطقه رفته بودیم، چیزی

درباره اش نمی دانستم. درون این بنای تاریخی که گویا مربوط به قرن نهم هجری میباشد،

مقبره ای هست که برخی آن را به گوهرتاج خواهر گوهرشاد منتسب می کنند و عده ای دیگر

آن را گور یک دختر هندی میدانند که خانواده اش آنجا ملکی داشته اند و خودش در راه زیارت

حرم امام رضا(ع) درگذشته و در ملک پدری دفن شده است.

امروز دوباره برای بازدید این بنای تاریخی رفته بودیم. چیزی که بیش از همه در ذهن آدم

می ماند غربت ِ تلخی ست که این مقبره ی رو به ویرانی، آن را به تصویر می کشد.

حس یک تبعیدی که توی این بیابان به فراموشی سپرده شده است!










پی نوشت: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این بنا، اینجا و اینجا را ببینید.


7 نظرات:

درنین ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۵:۲۵  

سلام آزاده جون

من خیلی از این مقبره های تنها خوشم می آید.
حالا راهی ندارد برای من که مشهدی نیستم و آنجا م زمین ندارم یک کاری بکنی؟
خلاصه بگویم که من از این مقبره ها می خواهم اگر خدایی نکرده.......

راستی، ممنون از لطفت؛ برای فرستادن کتاب، این ای میل من:dornin88@gmail.com

بهترین ها

مینا ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۶:۴۱  

قربونت... :-*

حمید ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۰  

سلام دختر گل همیشه میام و مطالبتون رو میخونم ...تلاش شما و امیدتون قابل تحسین و خوشحال کننده است خصوصا این روزها ...خیلی دوست داشتم اخرین کارهام رو میدیدین و نظر میدادین راجع بهشون امیدوارم بتونم نمایشگاهی ترتیب بدم و دعوتتون کنم ...
با بهترین ارزوها

قاصدك ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۳:۳۱  

سلام عزيز دلم
خيلي خوشحالم كردي مرسي...تو ديگه چرا عزيزم؟؟؟مطمئنم تو يكي از بهترين و موفق ترين آفريده هاي خداوندي

و من خيلي خيلي دوستت دارم...

قاصدك ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۳:۳۵  

خيلي وقت پيش رفته بود توس كه اگه اشتباه نكنم فكر ميكنم همون هارونيه باشه كه اونروزا داشتن بازسازيش ميكردند!!!البته مطمئن نيستم...

چه عجب اينجا برامون باز شد چند بار اومدم ولي با در بسته مواجه شدم كه امكان تايپ وجود نداشت.

مواظب خودت باش دخمل خوب

درنین ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۶  

آزاده جون سلام

ممنون از لطف و توجهت

من هم با تو دربارهٔ حجاب اجباری موافقم

ولی‌ درد فعلی‌ ما این نیست، باید گره روسری رو سفت کنیم و به درد اصلی‌ برسیم

راستی‌ هم تولدت و هم روسری سبز مبارک باشه.

اصفهان هم جای شما سبز و گل

بود.

در مورد مقبره هم یک خوبه خوگلش رو برای درنین ۱۲۰ ساله پیدا کن.

به خاطره کتاب هم ممنون

بهترین ها

Unknown ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۳:۵۸  

سلام چراپست نيمه گمشده را حذف كرديد ؟

درباره من

عکس من
آرام آرام خواهيد مرد اگر سفر نكنيد، اگر كتاب نخوانيد،اگر به صداهاي زندگي گوش فرا ندهيد، اگر آنچه مي كنيد را ارزيابي نكنيد، آرام آرام خواهيد مرد اگر بنده عادت هاي خود شويد، و هر روز بر همان مسيرهايي كه پيوسته مي رويد، برويد ... اگر مسير خود را عوض نكنيد، اگر لباس هايي به رنگ هاي مختلف نپوشيد و با كساني كه نمي شناسيد صحبت نكنيد امروز زندگي كردن را آغاز كنيد! امروز دل را به دريا بزنيد ! كاري انجام دهيد ! به خودتان اجازه ندهيد كه آرام آرام بميريد و فراموش نكنيد كه همواره بانشاط باشيد! "پابلو نرودا"